Savršeni ljudi ne postoje i to je svima jasno, ali i pored takve činjenice uvek će biti i onih koji će u svemu naći osnova da osude druge. Na žalost, nikada nećemo moći da izbegnemo kritike u potpunosti, ali možemo naučiti kako da ih neutralizujemo i iskoristimo na pravi način.

Pročitajte nekoliko saveta koji će pomoći da najbolje odreagujete na tuđe kritike i žalbe pretvorivši ih u pozitivno iskustvo.

Složite se sa sagovornikom

Kada nas neko izazove, prva stvar koju treba da učinimo je da neutralizujemo lošu emociju koja se pojavila i da shvatimo da svako ima prava na svoje mišljenje. Ne dozvolite sebi da odmah upadate u vatru već dostojanstveno prihvatite kritiku.

Ako je dotična osoba skupila hrabrost da kaže nešto u čemu ne uživa, to znači da želi da se uključi u dijalog sa vama sa namerom da se reše nedoumice.  Mnogi takav prilaz smatraju atakom na ličnost iako to može biti i šansa da se stvari poprave. U osnovi ovakvog ponašanja je veća količina iskrenosti od onih koji biraju da radije ćute kada im nešto smeta.

Pokušajte da sagledate stvari iz perspektive druge osobe i pronađite razloge da postignete dogovor sa njegovom ili njenom tačkom gledišta. Osoba koja kritikuje u neku ruku i očekuje odbacivanje jer je to u ljudskoj prirodi. Međutim, kada kritičar umesto kontra napada čuje magičnu reč “hvala”, naći će se pozitivno zbunjen/a.

Slušajući nekoga kako kritikuje sigurno nije lako, a još je teže osigurati se da rasprava ima pozitivan ishod. Onog trenutka kada kažemo “slažem se, hvala”, automatski postajemo bolje pripremljeni za pravi konstruktivni dijalog.
 
 
“Uvek postoji ono ALI…”

Kritika ne mora uvek nužno da se poklapa sa razumevanjem situacije. Zbog toga je uvek važno da izrazite svoj stav. Kada vas neko napadne, fokusirajte se na objektivne činjenice i informacije bez pravdanja i izvinjavanja. Čak i ako niste u pravu, sagovornik će uvideti da niste imali loše namere i da ste spremni da radite na ispravljanju nedoumica. Poenta je da su ljudi spremniji da prihvate stvari sa kojima se ne slažu, ako im se sagovornik obraća na uljudan način. Razgovori bez vikanja, pravdanja i kontra napada pomažu svakoj strani da prihvati i uzme tuđe mišljenje u obzir.

Čak i kada priznajemo pravo drugih da nas kritikuju, to ne znači da smo u obavezi da kritiku prihvatimo kao nepobitnu istinu. Pokažite sagovorniku da niste imali loše namere i da sve što mu/joj smeta može da se ispravi ako se lepo složite.

Nakon tuđeg kritikovanja i argumentovanja, važno je doneti zajedničku odluku o tome šta dalje činiti. Sugerisanje konkretnih i konstruktivnih ideja pomoći će i vama i drugoj osobi da zbacite barikade u komunikaciji. 

Ne shvatajte kritiku kao uvredu

Neki ljudi u najbeznačajnijim kritikama pronalaze osnove da prekinu odnose jer negativne primedbe posmatraju kao uvrede. Oni malo zreliji pojedinci će ipak, dozvoliti drugima da imaju najrazličitije suprotne stavove i prihvatiće ih kao lekcije za napredak.

Priznavanje prava na greške i njihovo prihvatanje, potrošiće duplo manje energije, nego u pokušaju da se greške sakriju. Što se manje plašimo grešaka, to ćemo se lakše izboriti sa njima, a veće su šanse i za uspeh. Uvek imajte na umu da je najveća pobeda nad kritikom vaš osmeh kao zaključak iste.

Svaka negativna informacija može uticati pozitivno ako znamo kako da iskoristimo najbolje iz situacije. Pravilan proces komunikacije u ispravljanju nedoumica i međusobnih kritika poboljšava odnose sa drugima ne samo trenutno, već i na duže staze. Ako smo otvoreni za mogućnosti da budemo iskritikovani, proširićemo i obim korisnih informacija. Prihvatanje kritika na pravi način siguran je put u stvaranju sigurne i jake individualne ličnosti.