486views

Korist i rasprostranjenost začina od izuzetne je važnosti vekovima unazad, od samog nastanka civilizacija.. Moderna nauka je dokazala da su mnogi od njih zaista izuzetno korisni po zdravlje, a mi vam predstavljamo nekoliko najzdravijih, uz podršku istraživača. Možete ih koristiti u kulinarske svrhe, ali isto tako i putem kapsula koje sadrže optimalnu dnevu dozu potrebnu organizmu kako bi se zaštitio od spoljnih uticaja.


  1. Cimet

    Cimet pre vega ima snažna anti-dijabetična svojstva. On sadrži jedinjenje pod nazivom cinamaldehid  koji poseduje antioksidativno dejstvo. Smanjuje nivo holesterola i triglicerida, usporava razgradnju ugljenih hidrata u metabolizmu i poboljšava osetljivost na insulin. Studije su pokazale da cimet može smanjiti nivo opšte glukoze u krvi do čak 29%. Efektivna doza je tipično 0.5-2 kašičice cimeta dnevno. 
  2. Kurkurma

    Kurkurma, poznata po tome što kariju daje žutu boju, između ostalog sadrži i snažna anti-inflamantorna dejstva. Spustanca kurkumin je izuzetno moćan antioksidant koji jača vlastite antioksidativne enzime u organizmu. Pretpostavlja se da su oksidativna oštećenja glavni krivci za mnoge bolesti, a ova supstanca je efektivna isto kao i anti-inflamantorni lekovi. Studije između ostalog dokazuju da kurkuma poboljšava funkcije mozga u borbi protiv Alchajmerove bolesti, smanjuje rizik od srčanih oboljenja i artritisa i još mnogo toga. 
  3. Aleva i čili paprika

    Bilo koja vrsta paprike u prahu, a posebno čili, sadrži kapsaicin, poznat po anti-kancerogenim svojstvima i umanjivanju prekomernog apetita. Iz tog razloga uobičajen je sastojak u komercijalnim dodacima za imunitet i mršavljenje. Neke studije na životinjama otkrile su da je kapsaicin snažan u borbi protiv određenih oblika raka, uključujući pluća, jetru i prostatu. 
  4. Đumbir

    Đumbir se može pronaći u gotovo svim oblicima alternativne medicine, a studije su dokazale da gram ili više đumbira dnevno povoljno utiče na imunitet za skoro 40%. To se pre svega odnosi na mučninu i probleme sa probavnim traktom, a posebna konzumacija preporučuje se i za vreme hemoterapija. Pored toga što umanjuje bol, studije su dokazale da dnevne doze djumbira umanjuju tumor markere na upalima creva na isti način kao i komercijalni lekovi. Još jedna studija je pokazala da mešavina đumbira, cimeta, susamovog ulja i belog luka ima jače dejstvo na ukočenost i oseoartritis u odnosu na komercijalne medicinske terapije. 
  5. Beli luk

    Beli luk je od velikog značaja za opšte zdravlje. Poboljšava rad srca, pojačava imunitet, poseduje anti-kanerogene materije, pročišćava telo od nakupljenih toksina, umanjuje holesterol za više od 20%, smanjuje visok krvni pritisak, pročišćava krv… da li je potrebno nabrajati dalje? Beli luk je jedan od najboljih saveznika zdravlja i tokom prehlada, jer poseduje supstancu pod nazivom alicin, koji je takođe zaslužan i za njegov specifičan miris. Iako ga mnogi izbegavaju iz istog razloga, beli luk je jedan od najsnažnijih saveznika dobrog zdavlja i jakog srca. 
  6.  Korijander

    Korijander, poznat kao indijski peršun i pomalo nezasluženo zapostavljen začin na našim prostorima, izuzetno je popularan u meksičkoj, tajlandskoj, vijetnamskoj i indijskoj kuhinji. Seme se koristi hiljadama godina unazad kao digestivni lek. Ovaj začin je od posebne koristi onima koji imaju sindrom iritabilnog kolona jer smiruje creva koja neretko stvaraju dijareju. Ulje korijandera efikasno je u borbi protiv ešerihije koli i salmonele. Takođe smanjuje holesterol i deluje kao snažni antioksidant. 
  7. Karanfilić
    Karanfilić, prepoznatljiv začin u kuvanom vinu, sadrži supstancu eugenol, sazlužnu za anti-oksidativne procese u organizmu. Kombinacija materija u ovom začinu jača srce i krvne sudove, usporava oštećenja hrskavice prouzrokovana artritisom i poboljšava funkciju insulina. Ako imate zubobolju, stavite nekoliko celih karanfilića u usta i sisajte. Kada omekšaju počnite da ih grizete kako bi oslobodili antiupalne materije. Zatim ih prebacite na bolno mesto zuba i držite što duže. Pored toga što se bori sa bakterijama u ustima, umanjuje bol, a neretko uništava čak i one bakterije koje su otporne na antibiotike. 
  8. Slačica
    Ovo je biljka od koje se pravi senf, ali malo je poznato da poseduje snažna anti-kancerogena svojstva. Sadrži jedinjenja koja inhibiraju rast ćelija kancera. Baš kao i aleva paprika, ovaj začin ima sposobnost da “oštećuje” supstancu P koja se nalazi na nervima i prenosi signale bola ka mozgu. Senf kao oblog takođe je dobar kod Rainaudovog sindroma (frigidnih prstiju). Ukoliko se redovno koristi stimuliše apetit povećavajući protok pljuvačke i sokova za varenje. Slačica u prahu ubija gljivice kod atletskog stopala, ali se ne preporučuje preterani oralni unos jer poseduje snažan laksativni efekat.


Ko bi rekao da začini toliko koriste zdravlju. Između ostalog, zbog toga se i dan danas smatraju jednom od najvrednijih razmena u međunarodnoj trgovini. Potrudite se da upoznate svet začina i iskoristite njihove maksimalne benefiti, jer kako kaže poznata krilatica “zdravlje na usta ulazi“.