Drštvene mreže brišu sve starosne granice. Instagram, Facebook, TikTok, Twitter… starije generacije vole ih podjednako kao i mladi. Međutim, brojne studije pokazuju da one značajno remete koncentraciju dece i da oni teže kontrolišu vreme provedeno na društvenim mrežama. Ističe se da mogu provesti i do nekoliko sati u nizu u skrolovanju.

Ako uzmemo u obzir sve veći broj studija koje istražuju i ukazuju na povezanost između ektremne upotrebe društvenih mreža i tinejdžerske depresije, nema dileme da ova tema zaslužuje našu pažnju. U ovom tekstu saznajte kakav sve uticaj društvene mreže imaju na psihofizički razvoj dece.

Uticaj koje imaju društvene mreže predmet je proučavanja brojnih studija, a ono što se pokazalo jeste da su među najpopularnijim, posebno kod dece u uzrastu 13-17 godina TikTok i Youtube. Ističe se da čak 95% ispitanika tinejdžera koristi Youtube, a oko 67% njih koristi TikTok.

Društvene mreže i njihovo prekomerno korišćenje

Neadekvatno korišćenje društvenih mreža može imati višestruke negativne posledice po psihofizički razvoj dece. Ovo ne znači da treba zabraniti korišćenje istih, već da se pažljivo prati ponašanje dece u virtuelnom svetu. To može pomoći da se izgradi zdrav odnos prema korišćenju društvenih mreža.

Kada deca prekomerno upotrebljavaju društvene mreže, ona su u povećanom riziku od izolovanja od realnog sveta, jer im taj novi, virtuelni svet deluje komfornije. To može dovesti do socijalne izolacije, što negativno utiče na socijalizaciju mlade ličnosti i otvara put ka anksioznosti, depresiji i brojnim drugim emocionalnim problemima. Takođe, mogu se javiti fizički problemi zbog nedovoljnog kretanja i predugog sedenja, često u nepravilnim pozama. 

Dalje, društvene mreže su i ‘’mesto’’ pogodno za razvoj različitih oblika nasilja – cyber nasilje. Sve je više vršnjačkog nasilja putem društevnih mreža, koje se manifestuje kroz objavljivanje tračeva, laži, uvredljivih komentara, neprimerenih fotografije i video klipova, upućivanja pretnji, i sl. Takođe, društvene mreže izazivaju zavisnost, jer je količina vremena provedena na njima prekomerna i dovodi do zanemarivanja drugih osnovnih potreba (hrana, san, i sl.).

Društvene mreže i njihove dobre strane

Ne možemo reći da društvene mreže imaju samo negativne efekte po razvoj i sazrevanje osobe, zar ne? Zapravo, društvene mreže imaju i pozitivan uticaj na razvoj dece, samo ukoliko nauče da ih odgovorno koriste i u adekvatnim količinama. Umereno korišćenje društvenij mreža može doprineti razvoju veštine virtuelne komunikacije. Povoljno utiču i na razvijanje medijske pismenosti.

Društvene mreže podstiču kreativnost i originalnost kroz samoizražavanje, i informišu decu o različitim temama. Gradeći svoj onlajn identitet, deca pronalaze korisne edukativne sadržaje i alate za onlajn učenje. Tako unapređuju svoja znanja i  veštine za svakodnevne aktivnosti. Isto tako, poštuju i neguju različitost i slobodu izražavanja, a istovremeno se zabavljaju. 

Društvene mreže i njihov uticaj – kako zaštiti dete

Bolje sprečiti nego lečiti – fraza koja u današnje vreme ima mnogo značaja. Prevencija i umerenost su od ključnog značaja za bezbednost na internetu. Iz tog razloga, roditelji i nastavnici treba zajednički da rade na edukaciji dece i razvoju bezbednog ponašanja u virtuelnom svetu. U nastavku pročitajte nekoliko korisnih saveta kako to postići. 

Postavite razumne granice: uvek razgovarajte sa svojim detetom o vremenu koje provodi na internetu, odnosno nan društvenim mrežama. Zajednički postavite neka pravila o korišćenju – granice, kako bi izbegli da društvene mreže ometaju svakodnevne aktivnosti i obaveze. Npr. ustanovite pravilo da nema korišćenja telefona pre spavanja, jer to je često razlog zašto deca ostaju dugo budna.

Pratite profile dece: obavezno pratite profile deteta na svim društvenim mrežama. 

Razgovarajte sa svojom decom: pričajte o tome šta je prikladno i bezbedno za deljenje na društvenim mrežama. Kritički tumačite priče koje srećete na različitim profilima i pitajte ih kako se osećaju dok su na mrežama. 

Kontakt licem u lice: ohrabrujte decu da izlaze, da se druže sa vršnjacima i porodicom kroz razgovor, a ne preko telefona i aplikacija, da treniraju, imaju hobi, i sl. 

Budite im dobar primer: dajte primer tako što ćete se i sami pridržavati ovih pravila. Vi ste model svojoj deci i zato je važno da poštujete pravila koja ste im postavili. 

Za kraj, važno je samo napomenuti da je razvoj sigurnog i odgovornog ponašanja na društvenim mrežama zadatak svih nas – porodice i škole. Upoznajte ih sa dobrim stranama društvenih mreža, i za šta ih sve mogu koristiti osim za zabavu (razmatranje raznih tema, pravljenje kvizova, i sl.). Zato Privatna srednja škola Novi Sad – Gimnazija Tvrđava predano radi na tome da kod mladih podstiče digitalne kompetencije, medijsku pismenost i zdravo korišćenje interneta.

Važno nam je da nauče kako da dođu do pouzadnih izvora informacija, da prepoznaju i izdvoje vredne sadržaje, te da se izražavaju u virtuelnom svetu na prikladan način.