Bez obzira na situaciju u kojoj se trenutno svet nalazi, vreme je prosto takvo da svi i dalje žele da troše novac, a takva je i kupovina – prodajne strategije raznih trgovina koje prosto mame kupce da troše i troše i troše…
Šta je to u nama što nas čini da posedujemo stvari, pa i one koje nam nisu potrebne? Profesor psihologije na Univerzitetu u Kentu, smatra da treba da otkrijemo na koji način na nas deluje kupovina, da bismo sledeći put, posebno u vreme praznika, mogli da se nosimo sa tom “obavezom”
Za neke osobe pretpraznične kupovine su prava divota. Ima i onih koji kažu da je novogodišnja trka za poklonima pravi pakao. Izvesno je da način na koji se obavlja kupovina govori o osobi u koja se upušta u taj poduhvat. Sad kada se praznici bliže možemo da razmislimo kako da manje trošimo, ali i da se setimo onih koji ne mogu sebi ni drugima ništa da priušte…
Kako dakle na nas deluju okićene prodavnice, reklame, kojima gotovo ne možemo da odolimo? Kupi, kupi, kupi! – poručuju sa svih strana. U novinama, na televiziji, poštanskom sandučetu, na mobilnom telefonu…a sve cene su navodno niže i niže. Da li nas ti pozivi uznemiravaju? Da li nas nadahnjuju ili možda rastužuju?
![](https://loveincorporated.blob.core.windows.net/contentimages/main/cea934b1-4b1d-4458-90ed-11919b482d79-sainsburys-aisle-shutterstock307112042.jpg)
Novo istraživanje ljudskog ponašanja i emocija u vreme praznika, Nove Godine i Božića, pokazuje da kupovina otkriva i neke važnije osobine kod čoveka. Pol Albaneze, psiholog i profesor Univerziteta u Kentu, bavio se upravo ovom pojavom: novogodišnjim kupoholičarskim strastima i o tome objavio naučnu studiju.
Kada je reč o kupovini, profesor Albaneze izdvojio je 4 tipa ličnosti: normalni, neurotični, psihotični i kompulzivni. Prema mišljenju ovog profesora, treba doći do zaključka kojem tipu ličnosti pripadamo (kada je reč o kupovini u posebnim prilikama, jer će nam onda biti lakše da se sledeći put kontrolišemo tokom kupovine).
![](https://thumbor.forbes.com/thumbor/fit-in/1200x0/filters%3Aformat%28jpg%29/https%3A%2F%2Fspecials-images.forbesimg.com%2Fimageserve%2F5f8ce3bc303aa96a0ceca6b1%2F0x0.jpg)
Normalni tip kupca, vodi računa da sve što kupi ima upotrebnu svrhu i da poklon ili kupljena stvar bude korisna. Ovakvi ljudi kupuju cipele, šal, televizor…oni troše manje nego što zarade i mudro štede za stvari koje su im zaista potrebne. Razni popusti na stvari, akcije u parfimerijama, buticima, lojalti programi u supermarketima, prodaja mobilnih telefona i slično, na njih nemaju nikakav uticaj. Pretpostavićete, ovakvih kupaca je sve manje i manje.
Neurotični kupac kupovinom zadovoljava zapravo svoje emotivne želje. On obožava san čin kupovine i brižljivo je planira, a kupuje uglavnom šta želi. Kako ih prepoznati? Lako. Oni dovode do belog usijanja one koji su se prevarili pa krenuli sa njima u kupovinu. Uz to, teško mogu da se obuzdaju pa kupuju uglavnom ono što im nije potrebno.
![](https://d13jio720g7qcs.cloudfront.net/images/guides/origin/5f23eb4fb8aa7.jpg)
Kompulzivni kupci kupuju da bi smanjili napetost. Čovek iznenada oseti želju da kupi nešto iako zna da mu to nije potrebno i da je reč o prisilnoj radnji. Stoga pokušava da se suprotstavi toj želji nekom drugom prisilnom radnjom. Ovom tipu kupaca pripadaju osobe koje se ponašaju kao zavisnici. Oni svoje kupovine “drže u tajnosti”, a na njih okićene prodavnice deluju tužno kao podsetnici lične slabosti.
Psihotični kupac je ili krajnje uzbuđen ili potpuno potišten. U trenucima vrhunskog uzbuđenja, praznična kupovina za njega je najsjajnija i najlepša predstava, smatra profesor Albaneze. Psihotični kupac u stanju je da dođe u sukob sa zakonom samo da bi došao do predmeta koji je ugledao i koji ga je opčinio. Uzima ga iako nema dovoljno novaca. Kada im pred nosom neko ugrabi željenu stvar ili kada shvate da su potrošili mnogo više nego što su imali u banci, kao da sa oblaka tresnu o zemlju.